top of page

בלוג שומרי הסב

  • talshinets

תחול שנה וברכותיה...


השנה נפתחה בקול תרועה רמה בעיסוק באזרחים הוותיקים. אסקור בקצרה את אירועי ינואר.

התקיימו שני כנסים מעניינים שעסקו בהזדקנות מיטבית בקהילה.

"60+ חוזרים לשוק העבודה" התקיים בחיפה בשיתוף עם אגף הרווחה של העירייה, קהילת מגא, מרחב יזמות 60+ בחיפה שעסק בחזרה לשוק העבודה.

בכנס לקחו חלק אורחים מכובדים: יפית בר - ראש תחום תעסוקה ומיצוי זכויות מהמשרד לשוויון חברתי, שסקרה את השינויים שנעשו במהלך השנה האחרונה לטובת האזרחים הוותיקים. בגאוות יחידה סיפרה שבעזרת תכנית "ותיקים בעבודה" של המשרד לשוויון חברתי הצליחו להחזיר לשוק העבודה עובדים וותיקים רבים. התוכנית מיועדת לנשים וגברים מגיל 60 ומעלה שמעוניינים במסלול תעסוקה חדש והיא חינמית. לפרטים נוספים: www.gov.il/he/service/employment-program-adults-60-or-older

עו"ד מרים כבהא - נציבת שוויון הזדמנויות בעבודה ממשרד הכלכלה והתעשייה דברה על חוסר השוויון הקיים בהעסקה של מבוגרים לקראת גיל פרישה וסיימה את דבריה בנימה אופטימית שכיום ישנה הבנה של מעסיקים שאינם רק מהמגזר הפרטי שהעסקה של עובדים רב דוריים משרתת את הארגון. ושלעובדים הוותיקים ישנה תרומה חשובה למארג עובדים מאוזן בארגון.

ד"ר צבי לניר בן ה-86 עוסק במחקר ומחבר הספר "עת התבונה", הרצה באופן מרתק ומלא הומור על הכישורים שעולים בהזדקנות ואלו הם: ההתעסקות עם מרחבים גדולים, תבונה מעשית, ריבוי פרספקטיבות, יכולת התמודדות עם בעיות לא שגרתיות ומציאת פתרונות חדשים, אינטליגנציה רגשית גבוהה בהתמודדות עם בעיות אישיות, בינאישיות וחברתיות. הוא דיבר על השילוב בין היכולות הללו למקצועות ה"חדשים" שיצוצו עם שילובה של הבינה המלאכותית בארגונים. לקריאה נוספת: www.zvilanir.com

ולקראת סיום נערך פאנל מרתק של אנשי מקצוע מוערכים מתחום משאבי אנוש וייעוץ ארגוני ובו: אמי סקליר, תמי רז, אביבה קפלן, וארן שדמי שהטיפים הרבים שנתנו היו מלווים בסיפורים ממפגשים, הרצאות וליווי של בני הגיל השלישי לתעסוקה.

מתוך תערוכת צילום "הזדקנות מיטבית בעיני מערכות בינה"

כנס ארצי נוסף שהתקיים באותו שבוע, עסק בחדשנות ויצירתיות בתוכניות קהילתיות לאזרחים וותיקים ולקחו בו חלק מכובדים רבים. יריב מן סמנכ"ל משרד הרווחה והבטחון החברתי שעיקרי דבריו עסקו בהעלאת סוגיות ושאלות מטרידות. ד"ר דינה אייזן מומחית ברפואת משפחה שעסקה בחשיבות השמחה, היא סיפרה שכרופאה עסקה בחולי ולא בבריאות והחליטה לפרוש מהרפואה ויצאה למסע אישי שאחת התובנות המשמעותיות ביותר היו שהומור, שמחה ותחושה של אושר – מאריכות ימים. ומעגל האושר נחלק ל- 50% מולד, 10% תלוי נסיבות חיצוניות (משקל, כסף, זוגיות וכו') ו-40% כרוך בלימוד מודע פעילות יזומה (מפגשים חברתיים, חוגים, ספורט, חשיבה חיובית ועוד..).

מרינה שדה- מנהלת אגף רווחה במודיעין-מכבים-רעות וליאור שטרסברג מנכ"ל מטב ששילבו כוחות ובנו מודל משותף, על פיו האזרח הוותיק נמצא במרכז וסביבו נבנתה מעטפת טיפול שלמה כשהמטרה היא מעבר בין מסגרות תוך שמירה על רציפות ובלי ליפול בין הכיסאות. המודל הזה הפך מודל לחיקוי עבור רשויות נוספות.

שרון מלמד – ראש מינהל שירותים חברתיים בעיריית תל-אביב יפו שסיפרה על האתגרים, ההתמודדות ודרכי הטיפול של העירייה עם האוכלוסייה המבוגרת על כל קשת גווניה.

ד"ר דניאלה אייזנברג שעומדת בראש תכנית חדשנית בשיתוף עם המרכז האקדמי רופין בהקמת מרכז "קמה" המנגיש את הטיפול בקהילה לקידום Aging in place תחת ליווי וסיוע מומחים מהמרכז האקדמי רופין.​ השירותים במרכז ניתנים בעלות מוזלת.

פאנל שהרכבו ארבעה ראשי עיר/מועצות (ראשת עמק חפר, ראשת פרדס חנה כרכור, ראש עיריית כרמיאל וראש עיריית הוד השרון), מנכ"לית מועצה גליל עליון ומנכ"ל אשל-ג'וינט. כשכל אחד ממשתתפי הפאנל סיפר על המהלכים והתוכניות השונות העוסקות בהזדקנות מיטבית תחת ניהולו.

אופיר בן נתן – מנהל טכנולוגיות בשירות הזקנה באשל ג'וינט דיבר על המיזמים החדשים והיוזמות שעולות כל העת. על שיתוף הפעולה בין הג'וינט ומשרדי הממשלה השונים לליווי והטמעת תכניות חדשניות.

בסוף השבוע יצאתי עם הרגשה שרוחות של שינוי מנשבות באזורינו. נכון, שינויים לא קורים בין יום. הדרישה לשינוי מפעפעת ועולה מהשטח מרמת הפרט. ולוקח זמן עד שהיא מגיעה מעלה אל מקבלי ההחלטות, נשקלת, יורדת לדרג הביניים לביצוע, ורק אז יורדת חזרה אל השטח. אבל כיום קיימת ההבנה שיש צורך בשינוי, השיח הציבורי השתנה ושינוי תודעתי, ככל שלוקח לו זמן, גם הוא כבר קורה.

7 צפיות
bottom of page