top of page

בלוג שומרי הסב

  • talshinets

סנטרל פארק בניו יורק.

לפני 168 שנים אושרה תוכנית המתאר של הפארק במרכז מנהטן


בתאריך 21 ביולי 1853 אישרה מועצת העיר ניו יורק את תוכניות המתאר של הפארק במרכז האי מנהטן

(כפי שניתן לראות בתמונה).

תוכנית הפארק היא חלק מהתכנון הכללי של ניו יורק. חלוקת האי הארוך לרשת של גושים, שדרות לאורך, רחובות לרוחב. באמצע האי תוכנן פארק.






פינוי הכפר במרכז האי

במקום בו תוכנן והוקם סנטרל פארק שכן כפר של אפרו-אמריקאים. הקהילה מנתה 1600 תושבים שנעקרו כולם מהמקום והפינוי הושלם בשנת 1857. העקורים קיבלו פיצוי אבל חלקם טענו שמדובר בהערכת חסר. סך הפיצויים בפינוי היה 7.39 מיליון דולר (שווה ערך ל 231 מיליון דולר היום). הסכום גדול משמעותית בהשוואה למחיר

רכישת אלסקה מרוסיה עשר שנים מאוחר יותר. בשנת 1867 שילמה

ארה"ב לרוסיה 7.2 מיליון דולר בתמורה לאלסקה - שווי ערך ל 34 מליון דולר היום.

ככל הידוע תושבי הקהילה שפונתה עקרו לקהילות שחורות אחרות באזור. חלקם התיישבו באי סטייטן איילנד, אחרים באזור סקאנק הולו - מעברו השני של נהר האדסון, בגבול בין מדינות ניו יורק וניו ג'רזי.




מוט המדידה של סנטרל פרק

ג'ון רנדל היה מי ששרטט את תוכנית העיר והפארק בסביבות 1840-1850. הוא תקע מוטות מדידה במקומות רבים בעיר כדי לסמן צמתים. חלק מהרחובות המתוכננים על פי החלוקה, עברו דרך בתים קיימים וחייבו את הריסתם.

בשנת 2004, פרופסור לגיאוגרפיה בשם רובן רוז-רדווד, גייס את למואל מוריסון, מומחה ניו יורקי למדידות. המשימה שנטלו על עצמם היתה לסרוק את מנהטן ולחפש את מוטות המדידה שנתקעו שם לפני יותר מ 180 שנים.

המוט היחיד שנמצא עד כה, נמצא בסנטרל פארק, ומציין את המפגש בין השדרה הששית ורחוב 65.

אפשר לראות בתמונות את הצלב בפאה העליונה של המוט, עם פינה שכוסחה כנראה על ידי מכסחת דשא.

משוגעים לדבר ממשיכים לחפש ושולחים מדי פעם הודעות על מציאת מוטות. ברוב המקרים מדובר בהודעות שווא. עד כה נמצאו עוד מוט אחד או שנים עם הצלב בפאה העליונה אבל מיקומם לא פורסם.

מבחינתו של פרופסור רוז-רדווד המוטות האלה מייצגים את "הפוליטיקה של המיפוי". לדעתו המשמעות של המוטות בעיני רנדל וראשי הקהילה, הייתה קביעת עובדות, כל מנת להבטיח הריסת הנכסים שהפריעו לתוכנית שלהם.


תכנון הפארק

שנה לאחר אישור תוכנית המתאר, מונתה ועדה לבחירת מתכנני הפארק. בסופו של דבר זכו אדריכלי הנוף פרדריק אולמסטד וקאלברט ווקס. התכנון נעשה בהשראת הביקור של אולמסטד בפארק בירקנהד בגדה המערבית של נהר המרזי ממש מול ליברפול.





11 צפיות
bottom of page