top of page

בלוג שומרי הסב

  • talshinets

כתבה בא-לה גוש גיליון 694 יוני 2022

מעברים הם דבר מורכב.

שינויים גם הם כרוכים בהמון אנרגיה. המעבר לגיל השלישי ושינוי סטטוס מעובד לפנסיונר כורך בתוכו שלל של תחושות. התרגשות על משהו חדש, אחר, אולי תחושה של ריק בעקבות זמן שהתפנה פתאום, תחושת לחץ בשל שינויי הגיל, שמחה על היכולת לבלות עם הנכדים, עצב – על חבר קרוב שחלה, מעבר לדיור מוגן ועוד המון תחושות שונות ומגוונות שמגיעות עם המעבר לתקופה השלישית בחיינו.

אתם מתכננים את תקופת הגמלאות טרם היציאה אליה. מנסים לצקת עניין, לעשות את הדברים שאתם אוהבים, למלא את הפנאי במה שמעצים ומרחיב לכם את הלב. זה הזמן שלכם.

אז תכננתם באופן מוקפד את היציאה לגמלאות, אולי ישבתם עם יועץ פנסיוני או אפילו קבלתם קורס מטעם מקום העבודה על פרישה ומשמעותה.

מה שאולי לא בדקתם או דחיתם, כי זו תכונה שאופיינית למרביתנו, זה את ההוצאות הקבועות שלכם. על מה אתם משלמים כל חודש? האם התשלומים הללו מוצדקים? האם אתם מכירים בזכויותיכם?

יש כל כך הרבה ניואנסים קטנים שמאפשרים לכם הנחות או הוזלות משמעותיות רק בשל העובדה שאתם אזרחים וותיקים, שהרוב הגדול כלל אינו מודע לו.

למשל, בנושא צרכנות קיים חוק שמאפשר ללקוחות מגיל 65 ואילך לבטל עסקה ברוכלות או עסקה של מכר מרחוק, בהתאם לכללים, בתוך 4 חודשים מקבלת המוצר או ההסכם (במקום 14 יום שנקבעו לכלל הצרכנים).

חוק שקיים כבר 6 שנים ובכל פעם שאני מרצה בפני בני הגיל השלישי אני נדהמת לגלות שאף לא אחד בקהל, מודע לחוק הזה.

בעבודתי עם בני הגיל השלישי אני פוגשת בסיטואציות הנובעות מחוסר ידע, קושי או חסם טכנולוגי שמקשה על קבלת מידע וביצוע פעולות, לעיתים בלבול, עייפות מהבירוקרטיה וניצול.

תחושת הניצול היא הקשה מכולן. כשמגיעה ההבנה שנוצלנו, מגיעות א

תה תחושות קשות של כעס, בושה, אשמה ועוד תחושות קשות שחלקנו יעדיפו לשמור בין ארבעה קירות מהבושה פן יגידו עלינו שאנחנו פתאים.

אז לפני שאתן דוגמא למקרה אמיתי, אומר שאין במה להתבייש. נהפוך הוא. זה קורה לכולנו בכל גיל. כולנו נופלים על איזה איש מכירות עם לשון חלקלקה שמצליח לשכנע אותנו לשים את כספינו על עסקה מפוקפקת כזו או אחרת ואנחנו מצליחים ליפול למלכודת הדבש. ולכן, לא בושה ואף חובה להכיר בעובדה שנוצלנו, לספר ולדווח על כל עסקה שנתגלתה לכם כמפוקפקת, או על נותן שירות שלא עמד בהבטחותיו.

בפני מי מתלוננים? בפני "פניות הציבור"- המשרד לשוויון חברתי או "המועצה הישראלית לצרכנות".

מקרה אמיתי שארע לפני כשנה, קבלנו פנייה מזוג פנסיונרים שביקשו שנבצע עבורם בדיקה לביטוחים שמצויים ברשותם ובדיקה של ספקיות התקשורת. הבדיקה הביטוחית שביצענו העלתה, שבני הזוג משלמים מחיר גבוה בכל חודש בגין ביטוחים שונים שכלל לא תואמים את צרכיהם האישיים בנוסף לכפלים ביטוחיים שקיימים אצלם. המשמעות של כפל ביטוחי הינה כפל תשלומים.

בבדיקה שביצענו אצל ספקיות השירותים גילינו שהלקוח משלם מחיר המקובל בשוק בעבור ספקית הטלוויזיה, אבל, "השחילו" לו סטרימרים (קופסא קטנה וחכמה עם מערכת הפעלה לטלוויזיה שאמורה להחליף את הממיר הקיים ולשדרג את הטלוויזיה) בעלות מפתיעה של מאות אחוזים. מדובר באחת מספקיות התוכן הגדולות בארץ. מול ספקית הטלפון גילינו שגבו ממנו ביטוח בעבור נייד שלא מצוי ברשותו כבר שנתיים (24 חודשים שילם ביטוח לשווא), ההנחה עבור התוכנית שקיבל הסתיימה לפני 9 חודשים והמחיר עלה בכ-30%. הבאנו בפני בני הזוג את ממצאי הבדיקה, הסברנו להם איפה ניתן לעשות שינוי ולבצע חיסכון ולאחר שהונחינו על ידם פנינו וביצענו את השינוי וחסכנו לבני הזוג מאות שקלים בכל חודש.

המשמעות היא חסכון של אלפי שקלים בשנה.

מדובר באלפי שקלים כל שנה מכל בית בישראל. זה רק בידיים שלכם לשמור על כספיכם. גלו ערנות, הבינו על מה אתם משלמים, השתמשו ביועצים בעלי ידע שיכוונו אתכם ואל תתביישו לפנות לעזרה ממי שרוצה להגן עליכם.



8 צפיות
bottom of page