top of page

בלוג שומרי הסב

  • talshinets

חוק להגנת הצרכן שאף אחד לא מכיר...

מתוך כתבה שלי בא-לה כפר מקומון כפר ורדים והסביבה גיליון 341 יולי 2022


לאזרחים ותיקים יש זכויות צרכניות בסיסיות שונות מאשר לציבור הרגיל. כך למשל החל מחודש אוגוסט 2016 נכנס לתוקף תיקון 47 לחוק הגנת הצרכן בסעיף 14 ג .1' מדובר בהצעת חוק שהגיש ח"כ איציק שמולי, עליה היו חתומים גם למעלה מ 70- חברי כנסת נוספים. לאחר דיונים רבים בוועדת הכלכלה, בהשתתפות נציגת המועצה לצרכנות, עברה הצעת החוק בקריאה שניה ושלישית וכאמור נכנסה לתוקפה.

לפי ההצעה שאושרה, אזרחים ותיקים מגיל 65, עולים חדשים או אנשים עם מוגבלות, יהיו רשאים לבטל עסקאות רוכלות או מכר מרחוק עד ארבעה חודשים לאחר ביצוע העיסקה (במקום 14 יום שנקבעו לכלל הצרכנים). עוד נקבע כי בעסקאות שנעשו באינטרנט תקופת הביטול תהיה 4 חודשים ובלבד שההתקשרות בעסקה כללה שיחה בין העוסק לצרכן, ובכלל זה שיחה באמצעות תקשורת אלקטרונית. החוק תקף לעסקאות שבוצעו באתרים ישראלים בלבד. כמו כן נקבע כי הודעת הביטול צריכה להישלח בכתב, וכי ביטול בכתב יכול להיעשות גם בפקס או בדואר אלקטרוני.

בסופו של דיון נקבע כי הצרכנים יוכלו לבטל את העסקה אף אם נעשה שימוש במוצר! במידה והעסק מסרב לבטל את העיסקה, הצרכן רשאי להגיש תביעה בסך שלעד 10,000 שקלים, בנוסף לסכום ההחזר.

ח"כ שמולי אמר לאחר אישור החוק: "אם יש משהו שמוציא אותי מדעתי זה ניצול ופגיעה בחסרי ישע, בפרט אזרחים וותיקים. נגמרו הימים של ניצול לרעה של חולשה או חוסר התמצאות של חלק מהאוכלוסיות. עשינו כאן דבר גדול".

אני מסכימה, אכן נעשה דבר גדול למען הצרכן הוותיק. רק שהרצוי והמצוי לא תמיד פועלים בכפיפה אחת. החוק קיים מאז 2016 כבר 6 שנים), ובכל הרצאה שלי בפני אזרחים ותיקים, אני נדהמת לגלות שקהל שומעיי כלל לא מכיר את החוק המדובר. עובדה נוספת ומזהירה עוד פחות: בדוח שפורסם על ידי המועצה לצרכנות מיולי האחרון, הייתה עליה של כ– 30% במקרי עושק של אזרחים ותיקים.

השרה לשוויון חברתי, מירב כהן, שמה לה למטרה לנסות ולמזער את מקרי העושק ובזמן הקצר בתפקידה היא מצליחה להניע דברים ולחולל שינויים. אלא שהדרך עוד ארוכה, הנוכלים נעשים מתוחכמים יותר, ויש צורך במודעות של הצרכן על מנת שלא ליפול ברשת.

בעבודתי עם בני הגיל השלישי אני פוגשת בסיטואציות הנובעות מחוסר ידע, קושי או חסם טכנולוגי שמקשה על קבלת מידע וביצוע פעולות, לעיתים בלבול, עייפות מהבירוקרטיה וניצול. ותחושת הניצול היא הקשה מכולן. היא מלווה בתחושות קשות של כעס, בושה, אשמה ועוד, עד שחלקנו יעדיפו לשמור את הבושה לעצמם ולא ישתפו אפילו לא את ילדיהם. אין במה להתבייש. זה קורה בכל גיל. רובנו ופלים ברשתו של איש מכירות ממולח עם לשון חלקלקה שמצליח לשכנע אותנו לשים את כספנו על עסקה מפוקפקת כזו או אחרת.

חשוב להכיר בעובדה שנוצלנו, לספר ולדווח על כל עסקה שנראית כמפוקפקת, או על נותן שירות שלא עומד בהבטחותיו. את התלונות אפשר להגיש ל"פניות הציבור" במשרד לשוויון חברתי או "המועצה הישראלית לצרכנות".

לצד מעשי הנוכלות הגדולים שזוכים לכותרות, מתקיימים באופן יומיומי ורציף מעשי מרמה קטנים נסתרים מעין, או סתם התנהלות עסקית לא הוגנת ומנצלת.

לדוגמה, בבדיקה ביטוחית שערכתי עבור זוג פנסיונרים התגלה כי בני הזוג משלמים מחיר גבוה בכל חודש בגין ביטוחים שונים שכלל לא תואמים את צרכיהם האישיים, ונמכרו להם בעסקה טלפונית, וזאת בנוסף לכפלים ביטוחיים שקיימים אצלם. אצל ספקיות שירותים שונות גיליתי כי "השחילו" להם סטרימרים בעלות של מאות אחוזים מעל למחיר השוק, וספקית הטלפון גבתה מהם ביטוח עבור נייד שלא מצוי ברשותם כבר שנתיים. בנוסף הנחה עבור התוכנית שקיבלו הסתיימה לפני תשעה חודשים, והמחיר עלה בכ-30%. מעקב אחר תשלומים קבועים מביא לחיסכון של אלפי שקלים בשנה. וזה נכון כמעט לכל בית בישראל, וביתר שאת בקרב בני הגיל השלישי. ההמלצה שלי היא לגלות ערנות ולעתים להיעזר ביועצים מקצועיים.

טל שיין - מנכ"לית ובעלים של "שומרי הסב" - מתן פתרונות צרכניים יעילים לגיל השלישי.


302 צפיות
bottom of page