top of page

בלוג שומרי הסב

  • talshinets

הסכמים של החיים


מיום לידתנו ועד מותנו אנחנו עטופים בהסכמים מסוג כלשהו, לרוב אנחנו בוחרים אותם ולעיתים הם נכפים עלינו.

הסכמים הם דרך חלופית לניהול הליכים מחוץ לכותלי בית המשפט ומערכת המשפט בישראל פועלת ע"פ עקרון של חופש החוזים.

כל הסכם נועד להסדיר את מערכת היחסים בין צדדיו וניתן להסכים בו על כל דבר שרוצים.

עם זאת לא ניתן לקבוע הוראות או לערוך הסכם אשר קיימות בו פעולות לא חוקיות או כאלו סעיפים שסותרים תקנת ציבור.

לרוב ההסכם מקנה למי שחותם עליו את תחושת הביטחון והוודאות, ברוב המקרים חתימה על הסכם מהווה פתרון זול יותר מניהול הליכים משפטיים.

בחיינו הבוגרים אנו נתקלים בהסכמי שכירות, הסכמי עבודה, מסחריים , הסכם נישואין או זוגיות, הסכם הלוואה, הסכם קניה או מכירה, הסכם משכנתא, הסכם גירושין, הסכם הורות משותפת הסכם ממון וחיים משותפים וכו'.

החיים בשלב השלישי של החיים לעיתים נראים פשוטים יותר אולם גם בהם קיימים הסכמים מסוג שונה. הסכמים אלו נקראים ייפוי כוח מתמשך, צוואה (לעיתים היא הדדית), הסכם חלוקה בין יורשים.


ייפוי כוח מתמשך הינו החלופה המשפטית למוסד האפוטרופסות המוכר.

ייפוי כוח מתמשך הינו הסכם אשר עורך הממנה בו הוא קובע דרכים בו הוא מבקש לקבוע איך ייראו חייו ביום בו לא יוכל לקבל החלטות ביחס לעצמו עקב מחלת גיל (למשל דמנציה) או אירוע נקודתי אשר מפקיע את כשרותו המשפטית של האדם. בייפוי כוח מתמשך קובע הממנה מי יהיו מיופי כוחו ומה יהיה תפקידם.

כך למשך ניתן לקבוע בייפוי הכוח המתמשך מי יטפל הנושאים הרכושיים, האישיים או הרפואיים.


צוואה הינה ההסדר המשפטי לפיה קובע אדם (עוד בחייו) כיצד יועברו נכסיו לאחר מותו.

כדי שצוואה תהיה חוקית יש לערוך אותה לפי תנאים ברורים וקבועים בחוק וזאת מתוך מטרה שלא להיקלע להליכים משפטיים במידה ותקום כנגדה התנגדות. (ניתן למצוא בגוגל דגשים חשובים לכתיבת צוואה ללא ליווי של עו"ד).

לעיתים בני זוג בוחרים יחד ובהסכמה לערוך צוואות הדדית (לא חייבות להיות סימטריות) לפיהן יובטחו זכויותיהן של הילדים גם במידה ולאחר מות אחד מבני הזוג, יבחר מי שנותר בחיים להיקשר במערכת זוגית חדשה.

חוק הירושה בישראל את הדין בנוגע לצוואות וירושות ולמרות שמדובר בנושאים משיקים ובעלי דמיון רב ההסדר החוקי הוא שונה.

ע"פ חוק הירושה במידה ואדם לא עורך צוואה בחייו, יועבר רכושו ליורשיו על פי דין וסדר הקרבה המשפחתית למנוח.

במידה ויורשיו של המנוח (בין אם ע"פ צוואה ובין אם ע"פ ירושה) מעוניינים בחלוקה שונה ובהסכמה הם רשאים לערוך הסכם חלוקה בין יורשים, שימוש בכלי משפטי זה יכול לסייע בתכנון מס, לרבות מס שבח, מס רכישה היטל השבחה וכדומה.


*המידע המוצג במאמר הינו מידע כללי בלבד, ואין בו כדי להוות ייעוץ ו/או חוות דעת משפטית. המחבר ו/או המערכת אינם נושאים באחריות כלשהי כלפי הקוראים, ואלה נדרשים לקבל עצה מקצועית לפני כל פעולה המסתמכת על הדברים האמורים. רק הוראות החוק, הפסיקה או הוראות המוסד המטפל, מחייבות וקובעות. בכל מקרה בו נכתב לשון זכר הכוונה גם ללשון נקבה, וכן להיפך, אלא אם נאמר במפורש אחרת.

צפייה 1
bottom of page